aktuelle Ausstellungen

Wenn Sie etwas veröffentlicht wissen wollen, schreiben Sie bitte an 
Nikola Fölster >
Vielen Dank!

hautnah. Körper, Wäsche & Visionen Bild 1

hautnah. Körper, Wäsche & Visionen

Meyenburg (D) > 26.04.2025 - 22.06.2025

Thema der Sonderausstellung ist etwas sehr Alltägliches, das doch weitgehend den Blicken der Öffentlichkeit entzogen ist: Unsere Wäsche.

Gezeigt werden originale Wäschestücke aus der Zeit um 1900 und den 1980-er Jahren, die die Entwicklung der Unter-, Nacht- und Morgenwäsche dokumentieren. Der Bogen spannt sich vom Korsett der Jahrhundertwende über die Spitztüten-BHs der Wirtschaftswunderzeit bis zu den Bodies der 1980-er Jahre. Modejournale, Werbematerialien, Fotos und Accessoires komplettieren die Ausstellung.
Die Wäschestücke lassen den Wandel der Unter-, Nacht- und Morgenwäsche erkennen. Zudem verdeutlichen sie, dass Wäsche nicht einfach etwas ist, das unter der Kleidung oder in abgeschirmten Räumen getragen wird. Vielmehr zeugen sie von den wechselnden Moden, Körperidealen, Trends, Geschlechterbildern, Moralvorstellungen und technischen Erfindungen.
Das Begleitmaterial vermittelt darüber hinaus einen Eindruck davon, dass die Wäsche im Laufe des 20. Jahrhunderts zunehmend an das Licht der Öffentlichkeit trat und die Erotik im öffentlichen Diskurs einen immer breiteren Raum einnahm.

Text - und Bildquelle: Museumswebsite

Modemuseum Schloss Meyenburg
Schloss 1
16945 Meyenburg
Deutschland

weitere Infos:

 

Mode aus Paris. Schenkung Erika Hoffmann Bild 1

Mode aus Paris. Schenkung Erika Hoffmann

Berlin (D) > 27.02. - 14.12.2025

Seit dem 19. Jahrhundert bietet Paris vielen Designer*innen eine Plattform, um ihre Kreativität zu entfalten und ihre Kollektionen einer internationalen Öffentlichkeit zu präsentieren. Die frühen 1980er-Jahre waren geprägt von Optimismus und gewagter Opulenz, die besonders in der Mode zum Ausdruck kamen. Das kreative Zentrum dieser Ära wurde von Manfred „Thierry“ Mugler, Jean Paul Gaultier und Jean-Charles de Castelbajac dominiert, die mit ihren Entwürfen ein neues, starkes und selbstbewusstes Frauenbild prägten: Es äußerte sich in breiten Schultern über akzentuierte Silhouetten bis hin zu auffälligen Materialien und Farben. Für die Kunstsammlerin und Textilunternehmerin Erika Hoffmann war die Pariser Mode stets eine bedeutende Inspirationsquelle. Durch ihren Beruf und ihr Interesse an zeitgenössischer Mode und Kunst war sie in Künstlerkreisen bestens vernetzt. Regelmäßig reiste sie in die Modehauptstadt, um die Boutiquen der Designer zu besuchen. Zweiundzwanzig ihrer dort erworbenen Outfits schenkte sie nunmehr dem Kunstgewerbemuseum der Staatlichen Museen zu Berlin, das diese erstmals präsentiert. Neben Objekten von de Castelbajac, Gaultier und Yves Saint Laurent liegt der Fokus auf den frühen Entwürfen des jungen Manfred „Thierry“ Mugler. 1978 hatte er seine erste Boutique an der Place des Victoires eröffnet. Für ihn waren Frauen „Glamazonen“ – glamouröse und selbstbewusste Amazonen. Exemplarisch hierfür ist der in der Ausstellung präsentierte Brustpanzer mit passendem Zipfelrock aus der Frühjahr/Sommer-Kollektion 1980. In dieser Zeit erwirbt Erika Hoffmann in jeder Saison luftige Tageskleider, ausgefallene Jumpsuits, modische Alltagskleidung und ausgefallene Abendkleider des aufstrebenden Designers. Eines dieser Tageskleider, ein beige-braunes Etuikleid mit durchgehender Knopfleiste am Rückenteil, trug sie auch beim Treffen mit Andy Warhol in dessen Atelier in New York. Erika und ihr Mann Rolf Hoffmann begannen bereits in den 1960er-Jahren ihrem persönlichen Geschmack folgend zeitgenössische Kunst zu sammeln. Bei Andy Warhol hatte das Paar ein Doppelporträt in Auftrag gegeben, und Erika Hoffmann entschied sich, an diesem Tag dieses Mugler-Kleid zu tragen. Eine Fotodokumentation dieser Session wird ebenfalls in der Ausstellung präsentiert. Das zentrale Ausstellungsstück, eine Weste aus Papier von Maison Margiela, steht für Erika Hoffmanns zwei Leidenschaften: Das Sammeln von avantgardistischer Kunst und ihr Interesse an zeitgenössischer Mode. Gefertigt im Jahr 1994, zeigt die Weste den experimentellen Ansatz von Martin Margielas Werk, in dem sich vor allem sein konzeptueller Entwurfsprozess widerspiegelt und die Grenzen zwischen Kunst und Mode verschwimmen. Über die 22 Stücke der Ausstellung hinaus umfasst die Schenkung an das Kunstgewerbemuseum 21 weitere Kleidungsstücke, die nach Entwürfen russischer Konstruktivisten aus den 1920er-Jahren angefertigt wurden. Deren Präsentation ist für einen späteren Zeitpunkt geplant.

Kuratorin
Die Ausstellung wird kuratiert von Katrin Lindemann, Kuratorin für Mode und Textil am Kunstgewerbemuseum – Staatliche Museen zu Berlin.

Veranstalter/ Ort
Kunstgewerbemuseum (kgm)
Staatliche Museen zu Berlin
Kulturforum Berlin
Johanna und Eduard Arnhold Platz (ehemals Matthäikirchplatz)
10785 Berlin
Deutschland

weitere Infos:

 

Christian Lacroix auf der Bühne Bild 1

Christian Lacroix auf der Bühne

Moulins (F) 05.04.2025 - 04.01.2026

Diese Ausstellung Christian Lacroix auf der Bühne ist ein Eintauchen in das faszinierende Universum von Christian Lacroix, dessen Werke das Publikum weiterhin begeistern. Als visionärer Künstler, berühmt für seinen extravaganten und barocken Stil, widmet er sich seit mehreren Jahren der Kreation von Kostümen für Theater, Oper und Tanz.

Der Kurs, der von 140 Kostümen aus Shows zwischen 2007 und 2024 unterbrochen wird, nimmt die Besucher in einen ambulanten, chronologischen und thematischen Ambulanz auf und erinnert an die Inspirationen und Geschmäcker des Kostümbildners. Sein Werk, das durch viele Rezensionen der Vergangenheit, vor allem aus dem 18. und 19. Jahrhundert, gekennzeichnet ist, erscheint als Neuinterpretation der Modegeschichte, überarbeitet und angepasst durch das Hand- und Auge des Modedesigners. Jeder Anzug erzählt eine Geschichte zwischen Tradition und Innovation, mit üppigen Materialien und einem einzigartigen Sinn für Details.

Insgesamt wird Christian Lacroix in Frankreich, Europa, den Vereinigten Staaten und China unter Vertrag genommen haben, von denen viele der CNCS vorgelegt werden. Vorbereitende Skizzen, außergewöhnliche Textilien, Collagen und Modelle runden diesen Tauchgang in seine kreative Welt ab. Dokumentation, Archive und Zeichnungen runden diese Ausstellung mit einem Sonderkurs für junges Publikum ab. Eine einzigartige Gelegenheit, das Universum zu entdecken, das von einem außergewöhnlichen Schöpfer überdringt ist und seine Herangehensweise an Bühnenkostüme zu verstehen.

Text- und Bildquelle: Museumswebsite

Centre national du costume et de la scène
Quartier Villars -
Route de Montilly
03000 Moulins
Frankreich

weitere Infos:

 

SILK TREASURES. Textile masterpieces from the Falletti ... Bild 1

SILK TREASURES. Textile masterpieces from the Falletti donation

Prato (I) 20.12.2024 - 21.12.2025

The exhibition celebrates the first 50 years of the Prato Textile Museum. An exceptional donation, from the Florentine physician Giovanni Falletti, give birth to this exhibition. Thanks to over 50 years of passionate research, he has preserved and collected textile artefacts, embroidery, books, prints, jewellery, historical weapons and ritual masks from Europe and many Asian and African countries.

Silk Treasures. Textile Masterpieces from the Falletti Donation is the first exhibition formed with works from this substantial collection that has extraordinarily enriched the Museum heritage. Exhibited in the hall specifically dedicated to historical textiles, the exhibition unfolds along a chronological path that spans four centuries of great textile manufacturing and crosses styles, productions, materials and subjects, exceptional witnesses of European production from the 15th to the end of the 18th century.

These fabrics were used to make sumptuous secular robes for the aristocracies of the time. Thanks to their enormous prestige and value, they were later donated to religious institutions that reused them to make sacred vestments such as chasubles, dalmatics, copes: an extraordinary custom of reuse that allowed the conservation of textile masterpieces, some wonderful examples of which are displayed for the public in the exhibition.

To facilitate an understanding of the historical and technical content, the exhibition hall includes two media tables that use different methods and languages to narrate the fabric-making process and the how the art of silk developed up to the pre-industrial period. Digital microscopes offer a closer look at the internal structure and intricacies of the woven velvet, damask, brocading and lampas (figured silk fabrics). Lastly, graphic reproductions alongside the textiles illustrate the development of the main decorative motifs used by the workshops between the 15th and 18th centuries. Reproductions of important paintings alongside textiles from the same period make the different functions of these precious silk masterpieces immediately apparent.

Text - und Bildquelle : Museumswebsite

Museo del Tessuto
Via Puccetti, 3
59100 Prato PO
Italien

weitere Infos:

 

The dress makes the man Bild 1

The dress makes the man

Borås (S) > 12.10.2024 - 24.08.2025

The exhibition is based on Fredrik Robertsson’s spectacular contemporary haute couture collection and explores two main themes: the revival of handcrafted fashion in the 21st century as well as the rise of personal style and self-expression in the digital era.

Fredrik Robertsson is one of very few men who custom orders hand-sewn creations from Parisian haute couture houses. The exhibition showcases some of his most spectacular garments from leading fashion houses including Alexis Mabille, Balenciaga, Dolce & Gabbana Alta Moda, JeanPaul Gaultier, Iris van Herpen, Stéphane Rolland, Schiaparelli, Valentino,Viktor & Rolf and Vivienne Westwood, as well as from experimental designers such as Richard Quinn and Robert Wun.

Since the mid 19th century, the haute couture houses of Paris have been creating high-end, hand-made fashion – exclusively for women. Today, a transformation of this traditional genre is under way. A new generation of designers have taken over as artistic directors and a new category of expressive clients have discovered the highest level of fashion.

Fredrik Robertsson is one of the leading figures in the new wave of haute couture clients. Since investing in his first creation just under ten years ago, he has amassed an outstanding collection of meticulously selected garments – originally designed for women – which have been tailored to his body. With his eye-catching, gender-fluid style he has become a style role model and a muse on the international fashion scene, at a time when the boundary between female and male has been blurred and feminine coded garments such as the dress have entered the male wardrobe.

Some 50 of Fredrik Robertsson’s creations are on view, as well as a large number of unique photographs by Ea Czyz documenting Robertsson’s visits to Paris over the years. Together they provide unique insights into the art of self-expression and the new era of Paris haute couture, from the front row and backstage at the fashion shows, to the fitting room and the sewing ateliers where the extravagant garments take shape.

The exhibition is curated by Susanna Strömquist in collaboration with Fredrik Robertsson. The catalogue, with the same title as the exhibition, is written by Susanna Strömquist with essays by Maria Ben Saad, Beckmans College of Design and Madison Moore, Brown University. Exhibition design and Graphic design by Robin Grann, photography by Ea Czyz and Vanessa Tryde.

Couturiers represented in the exhibition

Alexis Mabille, Amanda Borgfors Mészáros, Annaëlle Reudink, Balenciaga by Demna, Bea Szenfeld, Camilla Thulin, Christian Dior, Dolce & Gabbana Alta Moda, Dolce & Gabbana Alta Sartoria, Iris van Herpen, Jean Paul Gaultier, Jean Paul Gaultier by Glenn Martens, Maged Bou Tanous, Maiko Takeda, Malinda Damgaard, Noritaka Tatehana, On Aura Tout Vu, Philip Treacy, Piers Atkinson, Quentin Veron, Richard Quinn, Robert Wun, Sandra Backlund, Schiaparelli by Daniel Roseberry, Stéphane Rolland, Stephen Jones, Tomo Koizumi, Ulyana Sergeenko, Valentino by Pierpaolo Piccioli, Viktor & Rolf, Vivienne Westwood.

Text - und Bildquelle: Museumswebsite

Textilmuseet / The Textile Museum of Sweden
Textile Fashion Center
Skaraborgsvägen 3A
SE-506 30 Borås
Schweden

weitere Infos:

 

Scheren-Schnitt - Lächelnder Schmerz der Modeindustrie Bild 1

Scheren-Schnitt - Lächelnder Schmerz der Modeindustrie

Hannover ( D) > 03.04.2025 - 31.08.2025

Mit der aktuellen Sonderausstellung blickt das Museum für textile Kunst zurück: 25 Jahre ist es her, dass die Expo 2000 mit ihrem Motto „Mensch, Natur, Technik - Eine neue Welt entsteht“ die ganze Welt begeisterte.
Die Ausstellung „Scherenschnitt und Zwangsjacke“ des Kirchlichen Entwicklungsdienstes der evangelisch- lutherischen Landeskirche hinterfragte damals als Teil der Expo die Arbeitsbedingungen in der Textilindustrie und ist jetzt Herzstück der neuen Präsentation im MFTK. Mit kunstvoll gestalteten Krinolinen aus Plastik, wertvollen Stickereien und historischen Kleidern stellt Ausstellungsmacherin Erika Knoop die Frage, was sich seitdem getan hat. Sind uns die Lieferketten bewusst? Ist uns in unserer heutigen Zeit Schnäppchenglück immer noch wichtiger als die Folgen des Billigwahns mit seinen Auswüchsen in Billiglohnländern? Was kann jede einzelne Person tun? Und kann die Digitalisierung die Produktionsbedingungen verbessern?
Eine Antwort gibt das Museum direkt vor Ort: In der Ausstellung können Besucher:innen Vintage-Mode erwerben und den Kleidungsstücken ein zweites Leben schenken.
Besonders hervorzuheben sind hierbei durch Upcycling veredelte Textilien aus der Designwerkstatt.
Das MFTK engagiert sich für einen achtsamen, sozialverträglichen und umweltbewussten Umgang mit Kleidung.
Die Dauerausstellung zeigt in einem renovierten Bunker des Zweiten Weltkriegs kostbare Textilien aus aller Welt, die von der Modedesignerin und Museumsgründerin Erika Knoop in über 40 Jahren zusammengetragen wurden.

Text - und Bildquelle: Museumswebsite (Fotos © Kloepperfotodesign)

Museum für textile Kunst
MftK
Borchersstraße 23
30559 Hannover
Deutschland

weitere Infos:

 

VELVET MI AMOR Bild 1

VELVET MI AMOR

Prato (I) > 08.03. - 08.06.2025

On the occasion of the 50th anniversary of Museo del Tessuto di Prato, an exhibition celebrating contemporary innovations of one of the world’s best-loved fabrics.

With an installation of 24 anthropomorphic figures entirely made of velvet and never before exhibited in a museum, the exhibition narrates the experimentation of contemporary creative language in fashion. The sheen of silk and its complicated workmanship have made velvet one of the most precious fabrics over the centuries, characterising the most exclusive garments as far back as the Renaissance: with the exhibition Velvet mi Amor held from 8 March to 8 June 2025, Museo del Tessuto di Prato honours this unique textile material, continuing the celebrations for the 50th anniversary of its opening, just a few months after the inauguration of the exhibition “Silk Treasures. Textile Masterpieces from the Falletti Donation”. Velvet mi Amor is dedicated to contemporary experimentation with velvet, with an itinerary featuring 24 characters that take shape, born from the creative imagination and research of the studio of designers Stefano Chiassai and Corinna Chiassai, specialised in creative consultancy for national and international men’s and women’s fashion brands. The 24 characters the designers created for the exhibition are entirely dressed in velvet, beings with alien shapes and futuristic looks exploring the material’s potential in contemporary research, interpreting it with new forms, manipulations and innovative combinations. The installation has been presented at a number of trade fairs, while this is the first time it is being displayed in a museum setting. It shows the public manual processes and technical experiments that go beyond stylistic exercise, celebrating the creativity of contemporary textile production.

Text - und Bildquelle: Museumswebsite

Veranstalter/ Ort
Museo del Tessuto
Via Puccetti 3
59100 Prato
Italien

weitere Infos:

 

Leigh Bowery! Bild 1

Leigh Bowery!

London (GB) > 18.02. - 31.08.2025

Leigh Bowery’s short but extraordinary life left a distinct, undeniable mark on the art world and beyond. An artist, performer, model, TV personality, club promoter, fashion designer and musician, Bowery took on many different roles, all the while refusing to be limited by convention. From his emergence in the nightlife of 1980s London through to his later daring and outrageous performances in galleries, theatres, and the street, Bowery fearlessly forged his own vibrant path. He reimagined clothing and makeup as forms of painting and sculpture, tested the limits of decorum, and celebrated the body as a shape-shifting tool with the power to challenge norms of aesthetics, sexuality and gender. Embracing performance, club culture and fashion design, Bowery created some of the most iconic images of the 1980s and 90s that continue to resonate, with his influence seen in the work of figures such as Alexander McQueen, Jeffrey Gibson, Anohni, and Lady Gaga. This eclectic and immersive exhibition is a rare chance to experience many of Bowery’s ‘Looks’ alongside his collaborations with artists including Michael Clark, John Maybury, Baillie Walsh, Fergus Greer, Nick Knight and Lucian Freud. It will provide a fresh insight into the creative scenes in London, New York and beyond featuring Sue Tilley, Trojan, Princess Julia, Les Child, Andrew Logan, Lady Bunny, Scarlett Cannon, MINTY and Boy George. Moving from the club to the stage, to the gallery and beyond, step inside Bowery’s dynamic creative world that blurred the lines between art and life. The exhibition is organised by Tate Modern in collaboration with Nicola Rainbird, Director and Owner of the Estate of Leigh Bowery

Text - und Bildquelle: Museumswebsite

Veranstalter/ Ort
Tate Modern
Bankside
London SE1 9TG
Großbritanien

weitere Infos:

 

Fashion in the time of Giacomo Casanova Bild 1

Fashion in the time of Giacomo Casanova

Venedig (I) > 07.03. - 27.07.2025

An icon of a world and a civilisation, Giacomo Casanova is a remarkable key to understanding 18th-century Europe: the world of the great courts and powerful dynasties, exciting encounters with leading figures in art and culture, the enthralling uncertainties of gambling and of the boundless, many-sided theatrical metamorphoses. The exhibition of 18th-century garments – partly from the collections of the Museo di Palazzo Mocenigo, Centro Studi di Storia del Tessuto e del Costume – takes us into the 18th-century world in which Casanova was one of the most illustrious figures. The exhibition, organised in the rooms of the first piano nobile of the museum, already styled in 18th-century Venetian taste, helps us understand how greatly aesthetics formed an essential language, not only in seduction but above all in the social rise of the individual, in an age when appearances were the only way to assert one’s social and economic position.

Text - und Bildquelle: Museumswebsite

Veranstalter/ Ort
Museo di Palazzo Mocenigo
Santa Croce 1992,
30135 Venezia
Italien

weitere Infos:

 

Sens dessus dessous Bild 1

Sens dessus dessous

Roubaix ( F)>01.03.2025 - 08.06.2025

Topsy Turvy

With her hair unstyled and wearing no make-up, a large straw hat placed simply on her head, she was dressed in a puffy muslin dress with a breezy transparent fabric. This was the state of (un)dress in which Queen Marie-Antoinette had her portrait painted by Elisabeth Vigée-Le Brun in 1783. The scandal was momentous: To silence the rumour mill, the Louvre replaced this unconventional royal portrait. At the time when the dignity of one’s aristocratic lineage was necessarily reflected in a stately demeanour, an “unkept” queen, wearing a nightgown and posing as if in a private moment, was inconceivable. However, at court, many women embraced the look, which was deemed provocative. This was the moment when the undergarment could officially be worn on top. There is a dotted line linking the “chemise à la reine” (queen’s shirt) worn by Marie-Antoinette with the daring peekaboo trend of the 2000s, characterised by its underwear elastics that peeked out above a pair of low-rise trousers and other baggy bottoms. Whether it is the underwear, outerwear or intimate garments for all to see, there has been a lot of confusion throughout the ages. The textiles, cuts, colour palettes and materials associated with underwear glide across the surface of the body challenging the moral conventions of modesty.

As part of the exhibition of intimate and organic forms created by the ceramicist Elsa Sahal, the fashion cabins of La Piscine are filled with objects from the museum’s collection illustrating the words of the 18th century French writer, Louis Antoine Caraccioli: “art is often more prevalent in undress than in finery”.

This exhibition is presented in the spaces dedicated to the permanent collections, with free admission on every first Sunday of the month.

Scientific curator and management: Amélie Boron, head of the fashion collection, La Piscine – André Diligent museum of art and industry

Text - und Bildquelle : Museumswebsite ( Foto:© Joëlle Rousseau)

La Piscine
23, rue de l’Espérance
F-59100 ROUBAIX
Frankreich

weitere Infos:

Seite 2 von 10