Wenn Sie etwas veröffentlicht wissen wollen, schreiben Sie bitte an
Nikola Fölster >
Vielen Dank!
London (GB) > 24.09.2023 - August 2025
omorrow's Wardrobe brings together a diversity of designers from across the fashion industry who are revolutionising the way we create, make, and wear clothes – including Stella McCartney, Ponda, Ahluwalia, Salomon, Ranra, Phoebe English and Vivobarefoot. The fashion and textile industry is one of the most environmentally damaging design fields at work today. The footprint of our wardrobes extends from textile production in farms and factories to the design process in fashion houses. Though a significant driver of the UK economy, the impact of fashion is felt across the world in the form of material waste, ecological degradation, water pollution, exploitative working conditions and overproduction: annual garment production has doubled since 2000 and is expected to have increased by 60% in 2030. Tomorrow’s Wardrobe showcases the urgent research and innovation taking place across the UK to rethink how the world of fashion works. Moving from fabric landscapes to design studios to individual garments, the display presents a future built from both high-tech and low-tech tools: sewing machines, robotic arms, artificial intelligence, digital ids, upcycling, recycling and more. Tomorrow’s Wardrobe is curated by Future Observatory, the Design Museum’s national research programme for the green transition. Future Observatory is coordinated by the Design Museum in partnership with the Arts and Humanities Research Council. The display has been supported by curatorial advisors Kate Goldsworthy (UAL), Jalaj Hora (Nike) and Susan Postlethwaite (Manchester Metropolitan University).
Textquelle: Museumswebsite ( Foto: © Aaron Parson)
Veranstalter/ Ort
The Designmuseum
224–238 Kensington High Street
London W8 6AG
Großbritannien
weitere Infos: designmuseum.org/exhibitions/future-observatory-tomorrows-wardrobe
Offenbach (D) > 12.10.2024 - 10.08.2025
Sie ist Transportmittel, nützlicher Begleiter oder als Statussymbol ein Objekt der Begierde. Es gibt sie in unzähligen Ausführungen und für die verschiedensten Anlässe – sei es zum Einkaufen, für die Arbeit, den Sport, zum Reisen oder als Abendbegleiter. Kein anderer Gegenstand ist, sobald wir das Haus verlassen, stets zur Hand und trägt alles, was wir unterwegs benötigen: DIE TASCHE. In einer vielseitigen Ausstellung taucht das Deutsche Ledermuseum in die Kulturgeschichte der Tasche als weltweit verwendeter Gebrauchsgegenstand, Modeartikel und Luxusgut ein. Über 200 Exponate aus drei Jahrtausenden vom altägyptischen Lederbeutel, über mittelalterliche Gürteltaschen, erste Reisetaschen aus dem 19. Jahrhundert bis zu praktischen Rucksäcken, eleganten Handtaschen sowie einer Einkaufstüte aus biologisch abbaubarem Plastik erzählen ab dem 12. Oktober 2024 in der Ausstellung immer dabei: DIE TASCHE von einem der ältesten und vielseitigsten Accessoires der Menschheit.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Begleitend zur Ausstellung erscheint Anfang 2025 eine umfassende Publikation, herausgegeben von Dr. Inez Florschütz in Zusammenarbeit mit Leonie Wiegand M.A.
Im Rahmenprogramm wird der Film „Greta“ von Neil Jordan vor Ort gezeigt.
Termin: Freitag, 22.1.2024, 19.00 Uhr
Veranstalter/ Ort
Deutsches Ledermuseum
Frankfurter Str. 86
63067 Offenbach am Main
Deutschland
weitere Infos: www.ledermuseum.de/
Berlin (D) > Herbst 2024, offenes Ende
Wie kleidet sich die Berlinerin? Was zieht sie an, wenn sie ins Berghain geht? Was trägt die ökologisch Bewusste? (...) Was ist Berliner Chic? Schüler:innen des Oberstufenzentrums Mode und Bekleidung haben sich auf den Straßen der Stadt umgeschaut und verschiedene Typen ausgemacht. Zu sehen sind sie im Raum Mode in der Ausstellung BERLIN GLOBAL.
Themen:
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Humboldtforum
Schloßplatz
10178 Berlin
Deutschland
weitere Infos: www.stadtmuseum.de/artikel/raum-mode
Amsterdam (NL) > Dauerausstellung
Colonialism is not a thing of the past. It has shaped the world: our physical, mental and personal world. Colonialism lives on to this day. In the exhibition 'Our Colonial Inheritance', we look at the Dutch colonial history and presence, in Indonesia, Suriname, Curaçao, Sint Maarten and many other countries. You will not get to see and hear the 'known' history, there is more to see and learn. The exhibition shows how colonialism shaped the world of today, and how people endured colonialism. Learn how people tried to create their own lives, rebelled and remained in charge. Are you open to a multivoiced perspective?
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Wereldmuseum Amsterdam
Linnaeusstraat 2
1092 CK Amsterdam
Niederlande
weitere Infos: amsterdam.wereldmuseum.nl/en/whats-on/exhibitions/our-colonial-inheritance
Paris (F) > 04.11.2024 - 28.02.2025
Parure intime et discrète, la lingerie suit les tendances de la mode et participe à la libération du corps féminin. De l’abandon du corset à l’apparition de la gaine, l’invention du soutien-gorge et du bas qui souligne la jambe, la lingerie est affaire de mode. Elle est le premier habit dont on se vêt, celui que l’on dissimule ou qu’on laisse entrevoir, et qui, en toute intimité, met en valeur la silhouette. Catalogues de marques, revues spécialisées, publicités, et même reportages photographiques des vitrines de lingerie : à travers ces documents, les dessous de la mode s’exposent à la bibliothèque.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Bibliothèque
Musée des Arts Décoratifs
107, rue de Rivoli
75001 Paris
Frankreich
weitere Infos: madparis.fr/exposition-la-mode-en-modeles
Berlin (D) > 28.11.2024 - Mai 2025
Das Polaroid-Verfahren hat die Fotografie revolutioniert. Wer diese Kamera jemals benutzt hat, wird den Geruch der Entwicklungsemulsion und die Faszination für das Sofortbild nicht vergessen. Auch Helmut Newton liebte es, mit der Polaroid-Kamera zu fotografieren. Er hat die Technik seit den 1970er Jahren intensiv genutzt, insbesondere während der Shootings für seine Modeaufträge. Dahinter stand, wie er es selbst einmal in einem Interview nannte, das ungeduldige Verlangen, sofort wissen zu wollen, wie die Situation als Bild aussieht. Ein Polaroid entspricht in diesem Zusammenhang einer Ideenskizze und dient zugleich der Überprüfung der konkreten Lichtsituation und Bildkomposition. Gleichzeitig übten die Polaroid-Aufnahmen insbesondere aufgrund ihrer Objekthaftigkeit und der Möglichkeit, das Bild experimentell weiterzuverwenden, einen großen Reiz auf viele künstlerisch arbeitende Fotografen aus. Und so werden die Polaroids von Helmut Newton durch die Werke zahlreicher Kolleg*innen ergänzt, beispielsweise von Robert Mapplethorpe, Mary Ellen Mark, David Hockney, Ulay, Carlo Mollino, Luigi Ghirri, Maurizio Galimberti und Hannah Villiger. Diese Gruppenausstellung vereint die unterschiedlich verwendeten Techniken des Polaroid-Verfahrens in den verschiedensten Formaten, jeweils als Werkgruppe der ausgewählten Fotograf*innen.
Textquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Museum für Fotografie, Helmut Newton Stiftung
Jebenstr. 2
10623 Berlin
Deutschland
weitere Infos: www.smb.museum/ausstellungen/detail/polaroids/
Antwerpen (B) > Dauerausstellung
Die Sammlungspräsentation im Erdgeschoss beleuchtet die belgische und internationale Avantgardemode anhand von Silhouetten, Bild- und Archivmaterial aus der über 38 000 Objekte umfassenden MoMu-Sammlung. Um einen größtmöglichen Teil der MoMu-Sammlung - von zeitgenössischer Mode bis hin zu historischer Kleidung, Textilien und Accessoires - zeigen zu können, wird die Sammlungspräsentation regelmäßig geändert. Durch die Sammlungspräsentation wird das MoMu fortan zu einem durchgehend geöffneten festen, dynamischen, überraschenden und inspirierenden Treffpunkt für jeden Besucher. Aufgrund des mangelnden Ausstellungsraums konnte die umfangreiche Museumssammlung in der Vergangenheit nicht immer in vollem Umfang gewürdigt werden. Heute kann das renovierte Museum der Geschichte der belgischen und internationalen Mode endlich einen festen Platz einräumen. Damit die Sammlungspräsentation auch in Zukunft ein dynamischer Ort voller Überraschungen ist und bleibt, wird die MoMu-Sammlung nicht nur kontinuierlich mit Kreationen von aufstrebenden Talenten ergänzt, sondern auch Lücken in der historischen Sammlung geschlossen. In der Sammlungspräsentation entdecken Besucher die Entwicklung der belgischen und internationalen Avantgardemode. Die Ausstellung zeigt Kleidung und Accessoires, sowie Einladungen zu Modeshows und Archivbilder. Ein einleitender Dokumentarfilm geht tiefer auf die Entstehung der Qualitätsmarke „Belgische Mode” seit dem Aufkommen der „Antwerp Six” in den 1980er Jahren ein. Sie unterstreicht auch die Bedeutung der Modeabteilung der Königlichen Akademie der Schönen Künste in Antwerpen mit den jährlich wechselnden Kreationen der Modestudenten.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
MoMu Antwerpen
Nationalestraat 28
2000 Antwerpen
Belgien
weitere Infos: www.momu.be/de/exhibitions/sammlungprasentation
Oslo (NO) > Dauerausstellung
The independent farmer had an important position in pre-industrial society in Norway. This led to a strong focus on rural culture in the construction of a Norwegian identity toward the end of the 19th century.
Folk Dress
“Folk dress” describes clothing worn by rural people for everyday work, for churchgoing and for other special occasions. Clothes could be distinctive for the region or more generally influenced by urban and European fashion. Regional folk dress could also change over time, partly inspired by international fashion as well as a result of local innovation. Local variations in dress increased noticeably during the 19th century. In some areas, traditional folk dress was in use far into the second half of the 20th century. While fashion is usually categorized chronologically, folk dress has often been sorted according to region. The earliest portrait of a Norwegian farmer and his family (1699) shows a Renaissance influence on rural clothing. Although the portrait comes from the Hallingdal region, the clothing strongly resembles dress used at same time in other areas in southern Norway.
Bunad
Bunads are clothes with historical elements used today only for festive occasions. In some areas, there was a seamless transition from traditional folk dress. In other areas bunads adopted elements from folk dress, such as embroidery, but changed the shape and cut of the garments. Some bunads have been designed in the course of the last century, often with little or no real historical connection. There are approximately 500 different types of bunads in production today. More than 60% of Norwegian women own a bunad.The type of silver worn with traditional folk dress is still used as a part of modern bunads. As a consequence, Norway has a strong living tradition of filigree silver jewelry.
Sami Dress
Traditional Samí clothing is neither characterized as folk dress nor as bunad. An unbroken tradition exists in Samí culture and, even though Samí dress is constantly changing, some medieval traits remain. Samí dress shows great regional variety, largely following dialect boundaries.Today, a vibrant creativity is expressed both in contemporary Samí fashion and jewelry design. Simultaneously, there is a dynamic use of traditional clothing. Many Samí also combine traditional elements with modern garments, to show identity and belonging.
Textquelle: Museumswebsite, Bildquelle: @Haakon Michael Harris / Norsk Folkemuseum
Veranstalter/ Ort
Norsk Folkemuseum
Museumsveien 10, Bygdøy,
0287 Oslo
Norwegen
weitere Infos: norskfolkemuseum.no/en/folk-dress
Jyväskylä (FI) > Dauerausstellung
The Dressed with Pride section at the National Costume Center of Finland presents traditional outfits from different parts of Finland in various eras. The exhibition also explores the history and the manufacturing methods behind the costumes. The exhibition draws attention to the remarkable level of detail in the costumes: flax and wool fabrics, pewter brooches, colourful stripe patterns on the skirts, headgear, pockets…
Finnish national costumes replicate peasant festive costumes from the 18th and 19th centuries. They continue the popular festive costume tradition, which includes skilfully crafted accessories from felt hats to bonnets, felted wool capes to silk aprons – all hand-decorated using elaborate techniques. Traditional festive costumes often combine various craft skills as well as typical features and materials from different eras. Parts of the costumes were home-made, parts bought or tailor-made by professionals. This tradition lives on in national costumes. The exhibition also raises questions. What happened to these carefully crafted items when they were no longer used?
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
The Craft Museum of Finland
Kauppakatu 25
40100 Jyväskylä
Finland
weitere Infos: www.craftmuseum.fi/en/craft-museum-finland/exhibitions-and-events/permanent-exhibitions/dressed-pride
Manchester (GB) > 21.07.2023 - 02.11.2025
Unpicking Couture premieres spectacular high-end fashion which has recently entered Manchester Art Gallery’s collection. Created by influential designers and fashion houses, each outfit represents a groundbreaking moment in fashion and includes works by Christian Dior, Elsa Schiaparelli, Azzedine Alaïa, Cristobal Balenciaga, Pierre Cardin, Vivienne Westwood, Yohji Yamamoto, Bruce Oldfield and Alexander McQueen. This exhibition celebrates pioneering creativity and design. The two main themes of the show are: investigating the links between fashion and emotions, in the form of dopamine dressing which encourages dressing for joy, and focusing on repair and restoration, inviting us to consider the lifecycle of a garment and the way it is valued and cared for. The exhibition will reveal the recent restoration of a 1930s silk velvet jacket by Italian couturier Elsa Schiaparelli, Unpicking Couture promotes sustainable approaches to repairing and preserving much loved and well-worn clothes. The garments will be on display for the first time. They were acquired through a National Heritage Lottery Fund Collecting Cultures grant from 2015-20. Unpicking Couture will expose the work that underpins the care of dress collections through a mediative film that captures the process of dress mounting and how the craft and skill involved, mirrors the work of dressmakers and couturiers. Innovative display techniques have been developed in conjunction with Dr. Jeff Horsley from the Centre for Fashion Curation, London College of Fashion and Dr Angela Piccini from the School of Art, Design and Architecture, University of Plymouth, including dynamic visual and spatial strategies and a focus on the making of the exhibition. These lively modes of presentation provide encounters for fashion as stimulation and immersion, enabling slow looking and inspiring conversation. Part display and part studio space, Unpicking Couture activates ideas around the value and care of collections, sustainability, expression of self, making and creativity.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Manchester Art Gallery | Gallery of Costume
Mosley Street,
Manchester, M2 3JL
GB
weitere Infos: manchesterartgallery.org/event/unpicking-couture/
Seite 4 von 10