aktuelle Ausstellungen
Wenn Sie etwas veröffentlicht wissen wollen, schreiben Sie bitte an
Nikola Fölster >
Vielen Dank!
Polaroids
Berlin (D) > 28.11.2024 - Mai 2025
Das Polaroid-Verfahren hat die Fotografie revolutioniert. Wer diese Kamera jemals benutzt hat, wird den Geruch der Entwicklungsemulsion und die Faszination für das Sofortbild nicht vergessen. Auch Helmut Newton liebte es, mit der Polaroid-Kamera zu fotografieren. Er hat die Technik seit den 1970er Jahren intensiv genutzt, insbesondere während der Shootings für seine Modeaufträge. Dahinter stand, wie er es selbst einmal in einem Interview nannte, das ungeduldige Verlangen, sofort wissen zu wollen, wie die Situation als Bild aussieht. Ein Polaroid entspricht in diesem Zusammenhang einer Ideenskizze und dient zugleich der Überprüfung der konkreten Lichtsituation und Bildkomposition. Gleichzeitig übten die Polaroid-Aufnahmen insbesondere aufgrund ihrer Objekthaftigkeit und der Möglichkeit, das Bild experimentell weiterzuverwenden, einen großen Reiz auf viele künstlerisch arbeitende Fotografen aus. Und so werden die Polaroids von Helmut Newton durch die Werke zahlreicher Kolleg*innen ergänzt, beispielsweise von Robert Mapplethorpe, Mary Ellen Mark, David Hockney, Ulay, Carlo Mollino, Luigi Ghirri, Maurizio Galimberti und Hannah Villiger. Diese Gruppenausstellung vereint die unterschiedlich verwendeten Techniken des Polaroid-Verfahrens in den verschiedensten Formaten, jeweils als Werkgruppe der ausgewählten Fotograf*innen.
Textquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Museum für Fotografie, Helmut Newton Stiftung
Jebenstr. 2
10623 Berlin
Deutschland
weitere Infos: www.smb.museum/ausstellungen/detail/polaroids/
L’intime, de la chambre aux réseaux sociaux. Du XVIIIe siècle à nos jours
Paris (F) > 16.10.2024 - 30.03.2025
L’intimité est-elle aujourd’hui menacée ou au contraire devenue tyrannique au détriment de la sphère publique ? Que nous disent les objets de notre quotidien sur notre rapport à l’intime et la manière dont il a évolué depuis le XIXe siècle? Présenté dans la nef du musée, « Vie privée. mode d’emploi. Le design de l’intime » s’inscrit dans une nouvelle programmation réitérative d’expositions d’arts décoratifs et design mettant l’accent sur une approche sociologique. Il s’agit d’une réflexion originale sur la manière dont les objets reflètent les modes de vies et les évolutions de la société. Le premier thème choisi est celui du rapport à l’intime et de ses transformations au cours des siècles. Chambre, lits, fauteuils et canapés, paravents, coiffeuses, bourdaloues, chaises percées, baignoires, sex-toys, objets connectés et applications peuplent cette exposition qui explore divers thèmes liés à l’intimité : le sommeil, l’érotisme, la sexualité, la beauté, la toilette, la façon d’être ensemble, la promiscuité ou le désir d’isolement. Les aspects contemporains de l’intimité sont également explorés, comme ceux engendrés par les réseaux sociaux, les nouvelles technologies de surveillance ou encore par les situations de précarité. Des artisans, des artistes et de grands designers des XVIIIe au XXIe siècles sont convoqués à travers ce récit de l’intime, de Gustave Caillebotte à Pierre Bonnard, d’Adolf Loos aux frères Bouroullec, d’Eileen Gray à Gaetano Pesce, en passant par Superstudio et Archizoom.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Musée des Arts Décoratifs
107, rue de Rivoli
75001 Paris
Frankreich
weitere Infos: madparis.fr/L-intime-de-la-chambre-aux-reseaux-sociaux-Du-XVIIIe-siecle-a-nos-jours
Excess in Elegance. Dawid Tomaszewski: A Decade and a Half
Berlin (D) > 04.07. - 26.01.2025
Anlässlich der umfassenden Schenkung des polnisch-deutschen Modedesigners Dawid Tomaszewski zeigt das Kunstgewerbemuseum Entwürfe des Designers aus den letzten 15 Jahren. Der in Berlin ansässige Modedesigner gründete nach Stationen bei Sonia Rykiel in Paris und Comme des Garçons in Tokio 2009 sein eigenes Label. Von Beginn an bewegte er sich mit seinen Kreationen an der Schnittstelle zwischen Couture und Kommerz. Während er für den Laufsteg aufwendig gearbeitete Couturestücke designt, bedient er mit seinen Kollektionen für QVC ein breites Publikum. Diese Zweigleisigkeit ermöglicht es ihm, seiner Fantasie in den Couture-Entwürfen freien Lauf zu lassen. Ergebnisse davon sind mit Kristallen bestickte Kleider und Hosenanzüge, ausgefallen drapierte Abendkleider und außergewöhnliche Materialmixe. Die Ausstellung nähert sich anhand der Kollektionen, Entwürfen, Accessoires, Zeichnungen und Fotografien dem Menschen und Modedesigner Dawid Tomaszewski und zeigt dabei eine Designgeschichte made in Berlin.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Kunstgewerbemuseum
Staatliche Museen zu Berlin
Matthäikirchplatz
10785 Berlin
Deutschland
weitere Infos: www.smb.museum/ausstellungen/detail/excess-in-elegance/
Berlin, Berlin. 20 Jahre Helmut Newton Stiftung
Berlin (D) > 07.06.2024 - 16.02.2025
Die Gruppenausstellung zum 20-jährigen Jubiläum der Helmut Newton Stiftung präsentiert Werke von Helmut Newton, Yva, Jewgeni Chaldej, Hein Gorny, Arwed Messmer / Fritz Tiedemann, Will McBride, Arno Fischer, Arwed Messmer / Annett Gröschner, Wim Wenders Stiftung, F.C. Gundlach, Günter Zint, Maria Sewcz, Michael Schmidt, Thomas Florschuetz, Ulrich Wüst, Barbara Klemm, Harf Zimmermann im Museum für Fotografie. Zugleich ist es eine Hommage an Newtons Geburtsstadt. Im Herbst 2003 hatte sich der Fotograf entschieden, Teile seines Archivs nach Berlin zu überführen, nachdem er die nach ihm benannte Stiftung gegründet hatte, die im ehemaligen Landwehrkasino am Bahnhof Zoologischer Garten untergebracht und im Juni 2004 eröffnet wurde. Von jenem Bahnhof verließ Helmut Neustädter, als Jude ständig von der Deportation bedroht, Anfang Dezember 1938 überstürzt Berlin und kehrte 65 Jahre später als weltberühmter Fotograf Helmut Newton zurück. Seitdem bespielt die Helmut Newton Stiftung gemeinsam mit der Kunstbibliothek das historische Gebäude unter dem Namen „Museum für Fotografie“. Nach dem Tod von June Newton (alias Alice Springs) im April 2021 ist das Gesamtwerk von Helmut Newton und Alice Springs sowie alle Archivalien im Stiftungsarchiv untergebracht.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Museum für Fotografie
Staatliche Museen zu Berlin
Jebenstr. 2
10623 Berlin
Deutschland
weitere Infos: www.smb.museum/ausstellungen/detail/berlin-berlin/
Barbie®: The Exhibition
London (GB) > 05.07.2024 - 23.02.2025
Opening to coincide with the 65th anniversary of the Barbie brand in 2024, the exhibition will map the Barbie legacy that started in 1959 when Ruth Handler wanted to craft a different narrative for her daughter, Barbara. It will explore the story of Barbie through a design lens, including fashion, architecture, furniture and vehicle design. Through a new partnership with Mattel Inc., we have been granted special access to the extensive Barbie archives in California, and dozens of rare and unique items will go on show alongside other key loans and acquisitions to tell the story of the iconic brand over the past six-and-a-half decades.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
The Design Museum
224 - 238 Kensington High Street
London W8 6AG
Großbritannien
weitere Infos: designmuseum.org/exhibitions/barbie-the-exhibition
NAOMI: In Fashion
London (GB) > 22.06.2024 - 06.04.2025
The first exhibition of its kind exploring the extraordinary career of fashion model Naomi Campbell. Through the work of leading global designers and photographers we celebrate her creative collaborations, activism and far-reaching cultural impact.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
V&A South Kensington
Cromwell Road
London, SW7 2RL
GB
weitere Infos: www.vam.ac.uk/exhibitions/naomi
Shirley Craven
Manchester (GB) > 06.04.2024 - 11.05.2025
An exhibition of vivid, colour-filled textiles by post-war designer Shirley Craven. Born in Hull in 1934 and evacuated during the Second World War, Craven cites the rural Yorkshire landscape and her post-war education at Hull College of Art and the Royal College of Art (1955-8) as a launchpad to a hugely successful career at the printing firm Hull Traders. Aged 29, Craven became Chief Designer and Director of this small and visionary firm whose artist-designers also included Althea McNish and Eduardo Paolozzi. The Whitworth is home to over 80 of Craven's bold abstract textiles, displayed together for the first time in over 60 years alongside newly acquired unique works from her days as a Student at the RCA. Alongside exhibitions, the Whitworth offers a broad programme of civic engagement and education activities, events and workshops that are informed by and support our communities. In 2024, we will launch Everyday Art School, a new suite of civic engagement and collections spaces that provides new experiences in our richly diverse and accessible constituent-led programme.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
The Whiteworth
The University of Manchester
Oxford Road
Manchester
Greater Manchester M15 6ER
GB
weitere Infos: www.visitmanchester.com/event/shirley-craven/85271101/
Mode aus der MOMU Sammlung
Antwerpen (B) > Dauerausstellung
Die Sammlungspräsentation im Erdgeschoss beleuchtet die belgische und internationale Avantgardemode anhand von Silhouetten, Bild- und Archivmaterial aus der über 38 000 Objekte umfassenden MoMu-Sammlung. Um einen größtmöglichen Teil der MoMu-Sammlung - von zeitgenössischer Mode bis hin zu historischer Kleidung, Textilien und Accessoires - zeigen zu können, wird die Sammlungspräsentation regelmäßig geändert. Durch die Sammlungspräsentation wird das MoMu fortan zu einem durchgehend geöffneten festen, dynamischen, überraschenden und inspirierenden Treffpunkt für jeden Besucher. Aufgrund des mangelnden Ausstellungsraums konnte die umfangreiche Museumssammlung in der Vergangenheit nicht immer in vollem Umfang gewürdigt werden. Heute kann das renovierte Museum der Geschichte der belgischen und internationalen Mode endlich einen festen Platz einräumen. Damit die Sammlungspräsentation auch in Zukunft ein dynamischer Ort voller Überraschungen ist und bleibt, wird die MoMu-Sammlung nicht nur kontinuierlich mit Kreationen von aufstrebenden Talenten ergänzt, sondern auch Lücken in der historischen Sammlung geschlossen. In der Sammlungspräsentation entdecken Besucher die Entwicklung der belgischen und internationalen Avantgardemode. Die Ausstellung zeigt Kleidung und Accessoires, sowie Einladungen zu Modeshows und Archivbilder. Ein einleitender Dokumentarfilm geht tiefer auf die Entstehung der Qualitätsmarke „Belgische Mode” seit dem Aufkommen der „Antwerp Six” in den 1980er Jahren ein. Sie unterstreicht auch die Bedeutung der Modeabteilung der Königlichen Akademie der Schönen Künste in Antwerpen mit den jährlich wechselnden Kreationen der Modestudenten.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
MoMu Antwerpen
Nationalestraat 28
2000 Antwerpen
Belgien
weitere Infos: www.momu.be/de/exhibitions/sammlungprasentation
Folk Dress - Festive Dress and Workwear
Oslo (NO) > Dauerausstellung
The independent farmer had an important position in pre-industrial society in Norway. This led to a strong focus on rural culture in the construction of a Norwegian identity toward the end of the 19th century.
Folk Dress
“Folk dress” describes clothing worn by rural people for everyday work, for churchgoing and for other special occasions. Clothes could be distinctive for the region or more generally influenced by urban and European fashion. Regional folk dress could also change over time, partly inspired by international fashion as well as a result of local innovation. Local variations in dress increased noticeably during the 19th century. In some areas, traditional folk dress was in use far into the second half of the 20th century. While fashion is usually categorized chronologically, folk dress has often been sorted according to region. The earliest portrait of a Norwegian farmer and his family (1699) shows a Renaissance influence on rural clothing. Although the portrait comes from the Hallingdal region, the clothing strongly resembles dress used at same time in other areas in southern Norway.
Bunad
Bunads are clothes with historical elements used today only for festive occasions. In some areas, there was a seamless transition from traditional folk dress. In other areas bunads adopted elements from folk dress, such as embroidery, but changed the shape and cut of the garments. Some bunads have been designed in the course of the last century, often with little or no real historical connection. There are approximately 500 different types of bunads in production today. More than 60% of Norwegian women own a bunad.The type of silver worn with traditional folk dress is still used as a part of modern bunads. As a consequence, Norway has a strong living tradition of filigree silver jewelry.
Sami Dress
Traditional Samí clothing is neither characterized as folk dress nor as bunad. An unbroken tradition exists in Samí culture and, even though Samí dress is constantly changing, some medieval traits remain. Samí dress shows great regional variety, largely following dialect boundaries.Today, a vibrant creativity is expressed both in contemporary Samí fashion and jewelry design. Simultaneously, there is a dynamic use of traditional clothing. Many Samí also combine traditional elements with modern garments, to show identity and belonging.
Textquelle:
Veranstalter/ Ort
Norsk Folkemuseum
Museumsveien 10, Bygdøy,
0287 Oslo
Norwegen
weitere Infos: norskfolkemuseum.no/en/folk-dress
Dressed with pride
Jyväskylä (FI) > Dauerausstellung
The Dressed with Pride section at the National Costume Center of Finland presents traditional outfits from different parts of Finland in various eras. The exhibition also explores the history and the manufacturing methods behind the costumes. The exhibition draws attention to the remarkable level of detail in the costumes: flax and wool fabrics, pewter brooches, colourful stripe patterns on the skirts, headgear, pockets…
Finnish national costumes replicate peasant festive costumes from the 18th and 19th centuries. They continue the popular festive costume tradition, which includes skilfully crafted accessories from felt hats to bonnets, felted wool capes to silk aprons – all hand-decorated using elaborate techniques. Traditional festive costumes often combine various craft skills as well as typical features and materials from different eras. Parts of the costumes were home-made, parts bought or tailor-made by professionals. This tradition lives on in national costumes. The exhibition also raises questions. What happened to these carefully crafted items when they were no longer used?
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
The Craft Museum of Finland
Kauppakatu 25
40100 Jyväskylä
Finland
weitere Infos: www.craftmuseum.fi/en/craft-museum-finland/exhibitions-and-events/permanent-exhibitions/dressed-pride
Seite 3 von 10