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Parcours Mode, Design, Bijoux
Paris (F) > 03.04. - 10.11.2024
Le 3 avril 2024, le musée des Arts décoratifs dévoile un nouvel accrochage des salles du parcours permanent dédiées au design contemporain, aux niveaux 5 à 9 du Pavillon de Marsan. Pour la première fois, cette présentation intègre une sélection de créations de mode et de bijoux : une trentaine de créations couture ou de prêt-à-porter et une cinquantaine d’accessoires et de bijoux qui entrent en résonance avec les chefs d’œuvre du design du XXe siècle jusqu’à nos jours. Dans ce contexte muséographique, récemment enrichi des salles accueillant la dation Lalanne et les nouvelles acquisitions du Cercle design, les créations de mode et les bijoux sélectionnés s’accordent aux pièces de design et d’artisanat, par affinités de formes ou de conception, ou selon des rapprochements chronologiques. Cette présentation rend particulièrement hommage aux couturiers et aux créateurs ayant récemment contribué par leurs dons à l’enrichissement des collections du musée. Retrouvez les créations de Balmain, Andrea Crews, Comme des Garçons, Schiaparelli, Issey Miyake, Xuly Bët, Fred Sathal, Elizabeth de Senneville, Valentino, Paco Rabanne, Christian Dior, Hermès, Lanvin, Louis Vuitton, Van Cleef and Arpels, Line Vautrin, Gilles Jonemann, Helmut Lang, Christian Astuguevieille, et bien d’autres.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Musée des Arts Décoratifs
107, rue de Rivoli
75001 Paris
Frankreich
weitere Infos: madparis.fr/Exposition-Parcours-Mode-Design-Bijoux
Kaukola Woman's National Costume Through the Years
Jyväskylä (FI) > 05.04. - 13.10.2024
Since its publication, the Kaukola woman's national costume has been a popular and loved national costume model for Finns. 1921 U.T. Sirelius published the national costume model of a woman from Karelian Kaukola in the booklet "Suomen kansallispukuja", and its popularity has been steadfast ever since. During its long history, Kaukola national costume has lived with the times and its appearance has varied. This change is presented at the exhibition of the National Costume Center of Finland, where Kaukola woman’s national costumes from the collections of the National Costume Center of Finland are on display. The exhibition features costumes from the 1920s until today. Each of them is a slightly different implementation of the Kaukola woman's national costume. These costumes have been donated to the collection of the National Costume Center of Finland. The revised Kaukola woman's national costume, which is part of the model costume collection of the National Costume Center of Finland, is also on display at the exhibition.
Helmi Vuorelma started the Kaukola costume production in the early 1920s, and the drawing showing it was in Vuorelma's first national costume collection, and it has been in production the whole time. The changing of the costume model with the times can be seen from the national costume catalogs of different ages.
Text - und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
The Craft Museum of Finland
Kauppakatu 25
40100 Jyväskylä
Finland
weitere Infos: www.craftmuseum.fi/en/craft-museum-finland/exhibitions-and-events/temporary-exhibitions/kaukola-womans-national-costume
Nachhaltig?! Der Umgang mit kleidung gestern und heute
Iphofen (D) > 06.04. - 01.12.2024
Die Ausstellung nimmt das Thema Nachhaltigkeit in Bezug auf Textilien in den Fokus. Lange Zeit ging die Produktion von Textilien und ihre Nutzung nicht mit einem sensiblen Umgang mit Natur und Mensch einher. Mittlerweile findet ein Umdenken statt. Etliche Hersteller haben hohe Produktionsstandards – nicht nur bei den Arbeitsbedingungen, sondern ebenfalls im Umgang mit Umwelt und Rohstoffen. Im Rahmen der Sonderausstellung wird der Lebenszyklus eines Kleidungsstückes nachvollzogen. Sie zeigt, wie sich die Einstellung zu Ressourcen, die Produktionsabläufe, der Vertrieb sowie die Verwendung von Textilien im Lauf der Jahre wandelten. Nachhaltigkeit umfasst jedoch nicht nur die Produktion: auch die Träger haben viele Möglichkeiten, nachhaltig mit ihrer Kleidung umzugehen. Es lohnt hier ein Blick - in historischer und aktueller Perspektive - auf die Reinigung und die Reparatur von Textilien. Im Umgang mit ausrangierter Kleidung und verschiedenen Arten der Umnutzung zeigen sich weitere Möglichkeiten, wie man mit bewussterer Nutzung von Kleidungsstücken zur Nachhaltigkeit beitragen kann.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Freilandmuseum Kirchenburg Mönchsondheim
An der Kirchenburg 5
97346 Iphofen
Deutschland
weitere Infos: kirchenburgmuseum.de/de/ausstellungen/sonderausstellungen/nachhaltig---der-umgang-mit-kleidung-gestern-und-heute
Jules François Crahay
Brüssel (BE) > 23.02. - 10.11.2024
The name Jules François Crahay may not ring a bell, and yet… This Belgian is ‘one of the last geniuses of couture’. For the first time, and thanks to original research, the museum is devoting an exhibition to him. An opportunity to discover or rediscover this unfairly forgotten couturier. Jules François Crahay began his career in Liège before making his mark in the Parisian world of haute couture. In 1959, his first collection for the Nina Ricci fashion house triggered a wave of praise and orders. The press compared him to Christian Dior. Subsequent collections confirmed his reputation as a master couturier, appreciated by Claudia Cardinale, Princess Paola and Jackie Kennedy. He joined the Maison Lanvin, where he created around 40 haute couture collections and more ready-to-wear garments.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Fashion & Lace Museum
Rue de la Violette 12
1000 Brüssel
Belgien
weitere Infos: www.fashionandlacemuseum.brussels/en/expos/6027
Les Fleurs D’Yves Saint Laurent
Marrakech (MAR) > 02.03.2024 - 05.01.2025
The Musée Yves Saint Laurent Marrakech (mYSLm) is delighted to announce the opening, on March 2, 2024, of the exhibition Les Fleurs d’Yves Saint Laurent, which will coincide with the seventh anniversary―in October 2024―of the founding of the Yves Saint Laurent museums in Marrakech and Paris. For the first time, the two museums will prepare and mount a joint exhibition and catalogue project under the curatorship of Gaël Mamine and Olivier Saillard. Together, Olivier Saillard and Gaël Mamine are preparing a second exhibition, Les Fleurs d’Yves Saint Laurent, to be mounted simultaneously at the Musée Yves Saint Laurent Marrakech and the Musée Yves Saint Laurent Paris. The exhibition will focus on the passion that Yves Saint Laurent, as well as Pierre Bergé, had for nature. Saillard and Mamine will place lilies of the valley, bougainvilleas, roses, wheat, poppies and lilies on herbarium boards that could have been imagined by the couturier.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Musée Yves Saint Laurent Marrakech
Rue Yves Saint Laurent
40090 Marrakech
Marokko
weitere Infos: www.museeyslmarrakech.com/en/expositions/permanente/
Mode aus der MOMU Sammlung
Antwerpen (B) > Dauerausstellung
Die Sammlungspräsentation im Erdgeschoss beleuchtet die belgische und internationale Avantgardemode anhand von Silhouetten, Bild- und Archivmaterial aus der über 38 000 Objekte umfassenden MoMu-Sammlung. Um einen größtmöglichen Teil der MoMu-Sammlung - von zeitgenössischer Mode bis hin zu historischer Kleidung, Textilien und Accessoires - zeigen zu können, wird die Sammlungspräsentation regelmäßig geändert. Durch die Sammlungspräsentation wird das MoMu fortan zu einem durchgehend geöffneten festen, dynamischen, überraschenden und inspirierenden Treffpunkt für jeden Besucher. Aufgrund des mangelnden Ausstellungsraums konnte die umfangreiche Museumssammlung in der Vergangenheit nicht immer in vollem Umfang gewürdigt werden. Heute kann das renovierte Museum der Geschichte der belgischen und internationalen Mode endlich einen festen Platz einräumen. Damit die Sammlungspräsentation auch in Zukunft ein dynamischer Ort voller Überraschungen ist und bleibt, wird die MoMu-Sammlung nicht nur kontinuierlich mit Kreationen von aufstrebenden Talenten ergänzt, sondern auch Lücken in der historischen Sammlung geschlossen. In der Sammlungspräsentation entdecken Besucher die Entwicklung der belgischen und internationalen Avantgardemode. Die Ausstellung zeigt Kleidung und Accessoires, sowie Einladungen zu Modeshows und Archivbilder. Ein einleitender Dokumentarfilm geht tiefer auf die Entstehung der Qualitätsmarke „Belgische Mode” seit dem Aufkommen der „Antwerp Six” in den 1980er Jahren ein. Sie unterstreicht auch die Bedeutung der Modeabteilung der Königlichen Akademie der Schönen Künste in Antwerpen mit den jährlich wechselnden Kreationen der Modestudenten.
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
MoMu Antwerpen
Nationalestraat 28
2000 Antwerpen
Belgien
weitere Infos: www.momu.be/de/exhibitions/sammlungprasentation
300 years of underwear
Amsterdam (NL) > bis 09.12.2024
under/wear is a Rijksmuseum Special Collections display tracing shifts in underwear trends between 1640 and 1940 – from linen underpants belonging to 17th-century Dutch ruler Hendrik Casimir I to early 20th-century stocking suspenders. Underclothing was purely functional in the 17th century, but from the 19th century onwards undergarment increasingly became subject to changes in fashion. This was the era of corsets, petticoats, crinolines, chemise undershirts and ‘directoire’ knickers.
Textquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
Rijksmuseum Amsterdam Museumstraat 1
1071 XX Amsterdam
Niederlande
weitere Infos: www.rijksmuseum.nl/en/press/press-releases/300-years-of-underwear-at-the-rijksmuseum
Designed to dry - Kitty van der Mijll Dekker X Vera Roggli
Tilburg (NL) > 27.1.2024 - 12.1.2025
Our relationship with household textiles has changed considerably over the years. In the damask presentation, you will discover more about this history and dive into the story of the - at the time - leading designer Kitty van der Mijll Dekker. This history inspired contemporary designer Vera Roggli. In the 19th and early 20th centuries, people handled household textiles differently than today. For instance, you had different types of cloths in your kitchen, each with its own function (the 'pot cloth', the tea towel, the cook's towel, etc.), the upper class would bring out the pure white damask table linen for special guests or occasions, and young women would collect all the pieces of their textile trousseau in preparation for marriage. The products were often simple in design and mainly focused on functionality. Kitty van der Mijl Dekker is one of the first textile designers of the era to change this.
Bild - und Textquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
TextielMuseum - TextielLab
Goirkestraat 96
5046 GN Tilburg
Niederlande
weitere Infos: textielmuseum.nl/en/exhibitions/designed-to-dry
Folk Dress - Festive Dress and Workwear
Oslo (NO) > Dauerausstellung
The independent farmer had an important position in pre-industrial society in Norway. This led to a strong focus on rural culture in the construction of a Norwegian identity toward the end of the 19th century.
Folk Dress
“Folk dress” describes clothing worn by rural people for everyday work, for churchgoing and for other special occasions. Clothes could be distinctive for the region or more generally influenced by urban and European fashion. Regional folk dress could also change over time, partly inspired by international fashion as well as a result of local innovation. Local variations in dress increased noticeably during the 19th century. In some areas, traditional folk dress was in use far into the second half of the 20th century. While fashion is usually categorized chronologically, folk dress has often been sorted according to region. The earliest portrait of a Norwegian farmer and his family (1699) shows a Renaissance influence on rural clothing. Although the portrait comes from the Hallingdal region, the clothing strongly resembles dress used at same time in other areas in southern Norway.
Bunad
Bunads are clothes with historical elements used today only for festive occasions. In some areas, there was a seamless transition from traditional folk dress. In other areas bunads adopted elements from folk dress, such as embroidery, but changed the shape and cut of the garments. Some bunads have been designed in the course of the last century, often with little or no real historical connection. There are approximately 500 different types of bunads in production today. More than 60% of Norwegian women own a bunad.The type of silver worn with traditional folk dress is still used as a part of modern bunads. As a consequence, Norway has a strong living tradition of filigree silver jewelry.
Sami Dress
Traditional Samí clothing is neither characterized as folk dress nor as bunad. An unbroken tradition exists in Samí culture and, even though Samí dress is constantly changing, some medieval traits remain. Samí dress shows great regional variety, largely following dialect boundaries.Today, a vibrant creativity is expressed both in contemporary Samí fashion and jewelry design. Simultaneously, there is a dynamic use of traditional clothing. Many Samí also combine traditional elements with modern garments, to show identity and belonging.
Textquelle:
Veranstalter/ Ort
Norsk Folkemuseum
Museumsveien 10, Bygdøy,
0287 Oslo
Norwegen
weitere Infos: norskfolkemuseum.no/en/folk-dress
Dressed with pride
Jyväskylä (FI) > Dauerausstellung
The Dressed with Pride section at the National Costume Center of Finland presents traditional outfits from different parts of Finland in various eras. The exhibition also explores the history and the manufacturing methods behind the costumes. The exhibition draws attention to the remarkable level of detail in the costumes: flax and wool fabrics, pewter brooches, colourful stripe patterns on the skirts, headgear, pockets…
Finnish national costumes replicate peasant festive costumes from the 18th and 19th centuries. They continue the popular festive costume tradition, which includes skilfully crafted accessories from felt hats to bonnets, felted wool capes to silk aprons – all hand-decorated using elaborate techniques. Traditional festive costumes often combine various craft skills as well as typical features and materials from different eras. Parts of the costumes were home-made, parts bought or tailor-made by professionals. This tradition lives on in national costumes. The exhibition also raises questions. What happened to these carefully crafted items when they were no longer used?
Text- und Bildquelle: Museumswebsite
Veranstalter/ Ort
The Craft Museum of Finland
Kauppakatu 25
40100 Jyväskylä
Finland
weitere Infos: www.craftmuseum.fi/en/craft-museum-finland/exhibitions-and-events/permanent-exhibitions/dressed-pride
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